Loken på HBJ
Fler lok hittar du här! |
||
Första
världskriget, 1914-18, innebar högtrafik för järnvägen. Eftersom det var brist på
kol, eldades loken med ved och torv. Järnvägen hade egen torvupptagning i
Bökö.
|
||
|
||
Redan
1903 erbjöds järnvägsbolaget att köpa ett vattenfall i Annerstad för 100 000 kr. för
ev. elektrifiering av banan.
|
||
|
||
Spårvidder på svenska järnvägar: | ||
Haparanda-finska
gränsen Normalspår Uddevalla-Herrljunga-Borås m.fl. Norbergs järnväg m.fl Frykstabanan Blekingenätet Delar av Skåne, Halland och Småland "Smalspårets normalspår" Sävnäs järnväg m.fl. Kosta järnväg m.fl. |
1524
mm 1435 mm 1217 mm 1188 mm 1101 mm 1067 mm 1067 mm 891 mm 802 mm 600 mm |
|
|
||
|
||
Lok nr 3 "Lidhult", tillverkat av NOHAB i Trollhättan 1887, vikt 21,4 ton, inköpspris 21295 kr. 1947 blev beteckningen SJ nr 4051. Loket skrotades 1956.
|
||
|
||
Lokomotor 11 - foto från 1930-talet.
|
||
|
||
Godståg på HBJ med lok nr 7. Foto från sent 40-tal efter förstatligandet.
|
||
Godståg på HBJ, c:a 1955.
|
||
Tåg mot Halmstad i Vislanda 1949. Lok 7.
|
||
Fler lok hittar du här! |
||