Skedala station
Tåget rullar vidare mot
nordöst och kommer till nästa station på vår färd: Skedala. Stakningen av Halmstad-Bolmen järnväg påbörjades den 30 april 1887 och den 12 juni kl. 12.00 samma år togs det första spadtaget här vid Skedala . |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Skedala
station var den enda trästationen på HBJ som var gul. Ja, Ryabergs var det
faktiskt också medan filmen ”Stinsen på Lyckås” spelades in för att den
skulle se röd ut på ortokromatisk film, men det var ju ett undantag. Enligt
hävderna var det godsägare Lyttkens på Skedala säteri som hade bestämt
färgen så att den skulle matcha herrgårdens färger. Sant eller inte, gul har
den alltid varit.
Även Skedala var av HBJ´s
mindre standardtyp och även denna station drabbades av ödet att bli upplyft
och ”inrullad” i samhället när den nya riksväg 25 drogs fram.
Skedala hade mötesspår, ett kort stickspår med frilastkaj och
godsmagasin. Den nedklassades till hållplats 1926. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||