Det kan
vara berättigat att i korthet erinra om ingenjören Carl Johan Jehander,
bondpojken från Småland, som ,blev Sveriges störste järnvägsbyggare.
Carl Jehander kontrakterades 1886 för att bygga järnvägen.
Carl härstammade från Långaryd och bosatte sig på Hörle
Bruksherrgård norr om Värnamo.
Carl Johan Jehander föddes 1833 i Långaryd i Västbo härad av Jönköpings län,
där hans föräldrar hade ett mindre jordbruk. Redan vid 12 års ålder
förlorade han sin fader, och då modern gifte om sig, togs han om hand av en
släkting. Denne var byggmästare vid dock- och hamnbyggnaden i Malmö och
hette Jehander, ett namn som Carl Johan antog.
Nu följde en hård och
strävsam tid för den småländske bondpojken. Om dagarna arbetade han vid
byggena, och om kvällarna gick han i teknisk aftonskola. Vid 16 års ålder
blev han murarehantlangare, och 1858 blev han byggmästare.
Under någon tid var Carl
Johan Jehander med vid utvidgningen av Helsingborgs hamn samtidigt som han
byggde broar på Helsingborg - Landskrona - Eslövs järnväg. Senare byggde
Jehander nästan alla broar på södra stambanan mellan Malmö - Nässjö.
Mellan åren 1867-1870 var
han byggmästare vid sammanbindningsbanan genom Stockholm och, byggde broar
på nordvästra stambanan i Värmland. Han deltog vidare i arbetet med
anläggningen av banan Stockholm-Västerås, där han svarade för den s. k.
Ekolsundsbanken.
Åren 1870-1873 utförde
han förstärkningsarbeten på Vaxholms fästning och var vidare verksam vid
anläggningen av fästningen Oscar Fredriksborg och batterierna på Vaxholm
mittemot Vaxholms fästning. Åren 1873-1880 utförde Jehander dockbyggnader
dels vid Lindholmen i Göteborg, dels vid galärvarvet i Stockholm.
Från början av 1880-talet
ägnade Jehander sig nästan uteslutande åt järnvägsbyggen. Han byggde
järnvägar på entreprenad, dels åt staten, dels åt enskilda bolag. Början
gjordes med järnvägen mellan Karlberg och Lilla Värtan.
Jehander byggde vidare följande järnvägar:
-Länna - Norrtälje järnväg, som öppnades 1884
-delar av Västkustbanan mellan Helsingborg - Halmstad och Åstorp-Höganäs
åren 1882 - 1885
-Göteborg - Varberg åren 1886-1888
-Hässleholm- Vittsjö
-Halmstad - Bolmen åren 1887-1890
-Trelleborg - Klagstorp 1889-1891
Under åren 1885-1888 byggde han en föreningsbana mellan Karlskrona
järnvägstation och Kungl. Varvet med en tunnel under staden.
Åren 1885-1887 byggde Jehander järnvägen Lund - Kävlinge jämte den stora
bron över Lödde å. Av Östra Skånes Järnvägar byggde han linjerna Hästveda -
Karpalund och Hörby - Tollarp. Jehander byggde också alla broar på linjen
Varberg-Borås.
Åren 1887-1892 byggde Jehander i Dalarna linjerna Falun - Rättvik, Rättvik -
Mora och Mora-Orsa. Södra delen av Skåne - Smålands järnväg (sträckan
Kärreberga - Markaryd) byggdes av Jehander åren 1891-1893, Malmö - Tomelilla
1892-1894 och Uddevalla - Lelången 1892-1895.
Vidare byggde Jehander linjerna Hook - Nässjö, Jönköping - Vaggeryd, Reftele
- Gislaved, Kalmar- Berga, Kalmar - Torsås och Gullberna - Torsås, alla på
1890-talet. Dala - Hälsingland och Sala - Gysinge - Gävle järnvägar byggde
Jehander 1897-1900, Borås - Alvesta 1898-1901 och Ängelholm - Klippan
1902-1905. Under detta intensiva järnvägsbyggande utförde Jehander dessutom
en del sprängningsarbeten för fort vid Karlsborgs fästning.
Carl Johan Jehander var åren 1874-1901 ägare till Hörle bruk vid Värnamo,
där han anlade sågverk, trämassefabrik och snickerifabrik. Jehander drev
också sågverksrörelse vid Smålandsstenar, Unnen och Byarum. Genom sin
företagsamhet var han en stor arbetsgivare. Han ihågkommes som en godhjärtad
och vänsäll man, som gärna räckte en hjälpande hand åt de behövande.
Carl Johan Jehander erhöll guldmedaljen för nit och redlighet i rikets
tjänst och blev riddare av Vasaorden. Under åren 1894-1901 var han även
riksdagsman och representerade Jönköpings län i första kammaren. Omkring
sekelskiftet flyttade Jehander till Ängelholm, där han bodde kvar till sin
död 1911.
(Texten hämtat från
ett reportage av signaturen H. A. och var införd i tidningen "Signalen"
nummer 44 1956.) |